Biuro z laptopem i logo ZUS

500 plus – kto wnioskuje na nowy, a kto na stary okres świadczeniowy

3 lutego 2022

Od lutego rodzice mogą wnioskować o „500 plus” na nowy okres świadczeniowy, trwający od 1 czerwca 2022 r. do 31 maja 2023 r.

Od 1 stycznia 2022 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych stopniowo przejmuje obsługę programu „Rodzina 500 plus”.

Od 1 stycznia ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie „500 plus” na nowo narodzone dzieci. Chodzi o rodziców, którym urodziło się dziecko np. w styczniu. Te osoby będą pobierały środki w ramach tzw. starego okresu świadczeniowego, który kończy się wraz z końcem maja tego roku – informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Co ważne, gminy kontynuują wypłaty świadczeń do końca okresu, na jaki je przyznały, czyli do końca maja 2022 r.
W sytuacji, gdy środki z programu wypłaca już gmina, to nie należy składać drugiego wniosku o świadczenie na ten sam okres. Gmina nadal będzie wypłacać świadczenie do 31 maja 2022 r. – dodaje rzecznik – Niestety widzimy, że w rejestrach ZUS pojawiły się wnioski rodziców, którzy korzystają już z programu i złożyli wniosek na tzw. stary okres świadczeniowy. W tej sytuacji ZUS odmówi przyznania środków, ponieważ rodzice pobierają już 500 plus z gminy – wyjaśnia rzeczniczka.

Od 1 lutego rodzice i opiekunowie mogą wnioskować o „500 plus” na nowy okres świadczeniowy. Oznacza to, że osoby, które pobierają już świadczenie i chcą je otrzymywać w kolejnym okresie, powinny złożyć wniosek wybierając okres od 1 czerwca 2022 r. do 31 maja 2023 r. – dodaje Nowicka.

Natomiast rodzic, który składa wniosek w lutym 2022 r., na nowonarodzone dziecko, może złożyć od razu dwa wnioski, na dwa okresy świadczeniowe, ten trwający do 31 maja 2022 r. i na okres trwający od 1 czerwca 2022 r. do 31 maja 2023 r.

Wnioski o przyznanie 500 plus od 1 stycznia 2022 r. można przesyłać tylko drogą elektroniczną przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowość elektroniczną i portal Empatia. Środki z programu są wypłacane tylko bezgotówkowo na wskazany przez wnioskodawcę numer rachunku bankowego.

Urząd Gminy Słupca

ADRES Ul. Sienkiewicza 16, 62-400 Słupca
NUMER TELEFONU 63 274 36 76
NIP 6671764408
REGON 311019421
GODZINY URZĘDOWANIA Pon - Pt. 7:30 - 15:30
PLATFORMA KOMUNIKACYJNA E-URZĄD https://eurzad.gminaslupca.pl/
BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ https://bip.gminaslupca.pl/